2013. augusztus 24., szombat

Versenytársból üzleti partner - kereskedelmi vita 1. rész

Egy izgalmas üzleti mediációs esetet követhettem nyomon néhány héttel ezelőtt ai International Mediation Institute-nak köszönhetően. Egy amerikai és egy orosz italgyártó / kereskedő cég között alakult ki komoly konfliktus. Nagy vonalakban a következő történt:

Az amerikai cég több, világszerte ismert, bejáratott márkával rendelkezett az alkoholos italpiacon. Ezek közül az egyik vezértermékük különleges, nyolcszögletű üvegben forgalmazott, minőségi vodka volt. A cég úgy döntött, hogy a nemzetközi  húzótermékét a "vodka hazájában", az orosz piacon is be kívánja vezetni.

Az orosz vállalat leginkább belföldön számított nagy szereplőnek, 1/3 részben állami tulajdonossal a háta mögött. Több mint 10 évvel korábban licenc-szerződést kötött az amerikai partnerrel a speciális nyolcszögletű üveg használatára vonatkozóan, ám ezzel a jogával azóta nem élt.

Néhány héttel az amerikai italgyártó cég piacra lépését megelőzően az orosz vállalat előrukkolt egy nyolcszögletű üvegben árult középkategóriás vodkával, amelynek a címkéje is kísértetiesen hasonlított USA-beli rokonáéra. Érvelésük szerint ők pusztán alkalmazkodtak a megújult piaci igényekhez, ezért változtattak az ital csomagolásán. Tették ezt teljes nyugalommal, mivel érvényes szerződéssel rendelkeztek a védett nyolcszögletű design-ra.

Az amerikai fél viszont felháborodott, hogy az orosz cég az általuk bevezetett speciális védjegy használatával akar piaci előnyökhöz jutni, ráadásul pont akkor, amikor ők is az orosz piacra kívánnak lépni egy nyolcszögletű üvegben árult vodkával. A konfliktus heves szóváltássá fajult, az orosz fél a tárgyaló elhagyásával fenyegetőzött.

Vajon mediátor segítségével elindulhat a párbeszéd a két fél között? És mi lesz a vége?

Folytatás a következő posztban.
Részletesen itt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése